Den som jämför mobiloperatörer kommer snabbt inse att priset bara är en, av många, punkter som skiljer sig mellan operatörerna. Många gånger kan det vara bättre att betala lite mer – för att få lite mer service.
Jämför mobiloperatörer – Sex punkter
- Surfmängd på olika abonnemang
Alla mobiloperatörer har flera olika abonnemang och det som primärt skiljer dem åt är hur många GB surf som ingår. Genom att se på abonnemang med liknande surfmängd blir det lättare att jämföra de olika alternativen gällande pris. - För privatpersoner och/eller för företag
Det finns webbsidor som jämför mobiloperatörer enbart för företag – samt de som jämför operatörer både för privatpersoner och företag. De allra flesta operatörer har abonnemang som kan tecknas oavsett om det är privatpersoner, organisationer eller företag. Men en del mobiloperatörer har enbart valt att fokusera på företag och erbjuder därmed enbart avtal med företag. - Prova-På-Pris
Det är väldigt vanligt med så kallat Prova-På-Pris. Det innebär att priset är reducerat under ett par månader vilket gör att kunden kan prova på abonnemanget under denna tid. Behövs extra surf under semestern? – Jämför mobiloperatörer och välj någon som ger Prova-På-Pris under sommarmånaderna. Det bör vara det billigaste sättet att få tillgång till internet för en låg summa. - Vilket nät används?
Vimla använder sig av Telenors nät medan Chili använder sig av Tre´s nät. Det är alltså flera mobiloperatörer som använder de större bolagens nät och därmed tar del av dess täckning. För personer som bor på landsbygden är det extra noga att jämföra täckningskartor och välja en operatör som har god täckning. - Bindningstid och uppsägningstid
Den som jämför mobiloperatörer utifrån bindningstid kommer se att det är få operatörer som har detta. För företagsabonnemang är det däremot betydligt vanligare men då kan det även ingå fler funktioner som är anpassade till företagets verksamhet. - Hur nås supporten?
På en av de större webbportalerna som jämför mobiloperatörer är ”Support” en av de punkter som lyfts upp lite extra. Detta utifrån att många konsumenter inte tänker på detta när de tecknar abonnemang men sedan kan bli väldigt besvikna när de inte kan nå kundtjänst. Det finns exempelvis mobiloperatörer som enbart erbjuder kontakt via chat och mail och därmed inte via telefon. Dessutom kan öppettiderna variera kraftigt mellan de olika operatörerna.